#Analytics – Hoe kan ik analytics gebruiken om mijn lezers beter te begrijpen en te activeren?

Doelen van het meten van leesgedrag:

Tegenwoordig wil men veel meten en kan ook bijna alles gemeten worden, tot op en over het randje van privacyschending. De kunst is om niet zo veel te meten dat je door de bomen het bos niet meer ziet, maar precies datgene te meten waar je wat mee kunt en moet. De data dus waar je resultaten mee boekt.

Je wilt draagvlak creëren bij de opdrachtgever om het project voort te kunnen zetten en uiteindelijk moet je je eigen succes verantwoorden met van tevoren gekozen key performance indicators of kritieke prestatie indicatoren (KPI’s).

Met behulp van analyses kun je zowel de klantreis als het succes van je bladformule in de gaten houden en eventueel het bladritme bijsturen.

Je kunt je statistieken valideren door lezers een enquête voor te leggen in de vorm van een aantal korte feedback-vragen in het colofon van je digitale publicatie.


ANALYTICS - Stap 1: Strategie bepalen

Digitale analytics is uitgegroeid tot de ruggegraat van succesvolle uitgeefstrategieën bij mediabedrijven. Je uitgeefstrategie bepaalt de hoofdlijnen waarbinnen je gaat werken. De strategie moet bijvoorbeeld inzicht geven in het proces hoe je van de eerste editie naar een 6-wekelijkse uitgave gaat. Want de strategie bepalen is stap 1, een goede invulling en uitvoering daarvan is stap 2.

Analytics is een prachtige kans om je lezer beter te leren kennen met behulp van data, maar legt ook meer druk bij de verantwoordelijke. Druk om zowel de juiste data boven water te krijgen als druk om deze data inzichtelijk te krijgen. Stuur daarom niet alleen een Excel-sheet rond, maar probeer de data openbaar en toegankelijk te maken voor iedereen binnen jouw organisatie. Zo verminder je de druk en maak je mensen mede-eigenaar van hun eigen data. Elke laag in de organisatie vereist weer andere parameters en variabelen. Dit valt niet te vangen in één maandelijks overzicht in Excel, maar geeft geinteresseerde 24/7 toegang tot real-time data.


ANALYTICS - Stap 2: Doelen stellen / Key Performance Indicators (KPI’s)

Na het bepalen van je uitgeefstrategie is de volgende stap je strategie in de praktijk brengen. Om in de dagelijkse praktijk rekening te houden met de abstractere langetermijndoelen, stel je doelen voor de korte termijn op. Want een strategie is gedoemd te mislukken als deze niet is afgestemd op de algemene bedrijfsdoelstellingen. Aan de hand van de kortetermijndoelen kun je beoordelen of je publicatie erin slaagt om de geplande strategie waar te maken. Bij de operationele doelstellingen zoek je de kritieke prestatie indicatoren (KPI’s), waarmee het management de prestaties kan beoordelen.

Een KPI voldoet meestal aan het SMART-principe:

  • Specifiek - Is de doelstelling eenduidig?
  • Meetbaar - Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt?
  • Acceptabel - Is deze acceptabel genoeg voor de doelgroep en/of management?
  • Realistisch - Is het doel haalbaar?
  • Tijdgebonden - Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?

ANALYTICS - Stap 3: Inzicht in de klantreis of customer journey

Je hebt je strategie en KPI’s bepaald, je bladformule ontwikkeld, je hebt gekozen voor een platform en je hebt een gloednieuwe digitale publicatie gemaakt om te laten zien. Maar hoe presteert hij nu?

Om te begrijpen hoe een digitale publicatie presteert, moet je begrijpen hoe mobiel, tablet en desktop zijn geïntegreerd in de reis van de lezer. Dit inzicht heeft als doel om doorlopend afwegingen te kunnen maken. Bijvoorbeeld de afweging welke content je op welk device gaat laten zien en hoe je nieuwe bezoekers kunt converteren naar abonnees.

De klantreis onderverdelen in de volgende zes stadia:


  • 1) Bezoeken (website, portal, sociaal, email)
  • 2) Abonneren (portal)
  • 3) Trigger (email, sociaal, portal)
  • 4) Landingspagina (publicatie zelf)
  • 5) Lezen (publicatie zelf)
  • 6) Delen (sociaal, email)

Lees verder over analytics

Verken andere kennisgebieden

No results have been returned for your Query. Please edit the query for content to display.

Kom vandaag met ons in contact!

Wij kijken ernaar uit om met jou in contact te komen. Wij zijn op zoek naar nieuwe business relaties die wij kunnen helpen om mooie, interactieve en effectieve digitale publicaties te maken.

Wil je meer weten over het meten van content en gedrag welke inzicht geven voor het maken van succesvolle online magazines, catalogi, brochures, folders, etc.? Vul onderstaand formulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk - en geheel vrijblijvend - contact met je op.

Naam*

Email*

Bericht