#Interactie – Wat is de juiste manier om interactie te gebruiken?

INTERACTIE - Wat zijn interacties precies?

Interactie is zonder twijfel het belangrijkste aspect van elke vorm van user experience. Interactie is het gesprek tussen jouw digitale publicatie en de lezer ervan. Als dat 'human–computer' gesprek oninteressant is, dan zal de lezer uiteindelijk weggaan. Dit betekent dat je de verschillende typen interacties moet doorgronden om daarmee een positieve en effectieve leeservaringen te kunnen creëren.

Eenvoudig gezegd zijn interacties elementen die de digitale wereld verbinden met de menselijke wereld. Merken communiceren met mensen en andersom. Interactieve elementen die je kunt toevoegen aan je digitale publicatie zijn bijvoorbeeld buttons, linkjes, polls, vragenlijsten, feedback-formulieren, prijsvragen, sweepstakes, wedstrijden, coupons, games, etc. Interacties moeten herkenbaar zijn, makkelijk in gebruik en relevant, afgestemd op de content en doelstelling van je publicatie. Interactie heeft een flexibel format dat op de communicatiebehoefte wordt afgestemd.


INTERACTIE - Interacties afstemmen op je publicatiedoel(en)

Het is van essentieel belang om precies te weten welk doel je nastreeft met je digitale publicatie. Als je publicatiedoelen helder zijn, dan is het kiezen van de juiste strategie makkelijker en ontstaat duidelijkheid over de typen interacties die nodig zijn om je doelen te bereiken. Wil je de lezer, overtuigen, inspireren, entertainen of iets bijbrengen?

In bovenstaande film leggen designers van MFA Interaction Design uit New York uit wat Interactie Design voor hun betekent


INTERACTIE - Animatie gebruiken

Interactie zonder beweging is niet mogelijk, er is altijd het moment van vóór en na de interactie. Tussen deze twee ‘states’ ontstaat een transitie, een verandering in de leeservaring. Je geeft gebruikers bijvoorbeeld een gevoel van controle door een button te ontwerpen die er na aanklikken uitziet als een ingedrukte button. Hoe natuurlijker deze mini-animatie is, hoe positiever de leeservaring is.

Met interactieve mini-animaties maak je je publicatie èn het lezen aantrekkelijker.

Een goed gekozen animatie kan lezers:

  • Een gevoel geven van snelheid en controle.
  • Status en feedback geven van een klik, swipe of tab.
  • Belonen voor wat ze bereikt hebben.

Lees verder over interactie

Verken andere kennisgebieden

No results have been returned for your Query. Please edit the query for content to display.

Kom vandaag met ons in contact!

Wij kijken ernaar uit om met jou in contact te komen. Wij zijn op zoek naar nieuwe business relaties die wij kunnen helpen om mooie, interactieve en effectieve digitale publicaties te maken.

Wil je meer weten over de interactie welke nodig is bij het maken van online magazines, catalogi, brochures, folders, etc.? Vul onderstaand formulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk - en geheel vrijblijvend - contact met je op.

Naam*

Email*

Bericht